Miten simulaattoreiden dataa luetaan?

Räjähdysmäisesti kasvavasta simulaattoriharjoittelusta saa hyödyn irti vain, jos ymmärtää, mitä laitteiden tarjoamat parametrit kertovat. Ja miten niiden avulla treenataan.

Viimeisten parin – kolmen vuoden aikana suomalaiseen golfkulttuuriinkin on vihdoin alkanut juurtua aktiivinen talviharjoittelu. Perinteisten hallien pressulyöntipaikkojen oheen on noussut suuri määrä simulaattorikeskuksia, joissa pääsee pelaamaan kymmeniä maailman huippukenttiä, sekä harjoittelemaan ammattilaistason laitteita hyödyntäen. Keskukset käyttävät pääosin kolmenlaisia laitteistoja: Trackman, Foresight CG Quad ja Flightscope Mevo +, joista Trackman on yleisin ja monelle golfarille tutuin. Järjestelmiin ja niiden mittaustulosten vertailuun pääset tutustumaan tämän lehden toisessa jutussa (Mikä laite avuksi talviharkoitteluun, sivulla 90).

Ex-ammattilainen Henri Satama pyörittää yhtiökumppaneidensa kanssa Espoon Kilonkalliossa sijaitsevaa, ympäri vuorokauden auki olevaa AINAGolf-simulaattorikeskusta. Viime syksynä avattu paikka on otettu niin hyvin vastaan, että konseptia ollaan laajentamassa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

”Eka vuosi on tietysti aina se hankalin, mutta golfarit löysivät meille jopa niin hyvin, että pelaajia oli välillä vuorokauden jokaisena tuntina. Niinpä me päätettiin saman tien myös alkaa laajentaa toimintaa. Avaamme vielä tämän vuoden puolella kolmen lyöntipaikan keskuksen Kuopioon, Bellanrannan alueelle, joka on paitsi loistavien kulkuyhteyksien varrella, niin myös kattavan liikuntapaikkatarjonnan äärellä”, Satama paljastaa.

Henri Satama on oman ammattilaisuransa jälkeen alkanut valmentaa entistä enemmän, ja käyttää toiminnassaan Trackman 4 -tutkalaitteistoa. Vaikka harjoittelisi jonkun toisen laitteen avulla, on tarjolla oleva data kuitenkin samanlaista. Siitä ei kuitenkaan saa parasta mahdollista hyötyä irti, jos ei ymmärrä näkemäänsä.

”Kaikki laitteet tarjoavat erittäin kattavan määrän erilaisia lukuja ja parametrejä, mutta niiden hyödyntäminen treeneissä ei onnistu, jos ei tajua, mitä mikäkin tarkoittaa”, Satama summaa.

Kolme yleisintä epäonnistunutta lyöntiä ovat slaissi, toppi ja duffi. Kävimme Sataman kanssa läpi, miten niitä voi korjata simulaattorin avulla.

Slaissi – mistä johtuu, ja mitä simulaattori siitä kertoo

Yleisin murheenkryyni on slaissi. Lyönti vuotaa eli kaartuu oikealle (oikealta lyövällä), ja näin ollen suorituksen kokonaismittakin jää huomattavasti suoraa lyöntiä lyhyemmäksi. Yleisin syy slaissiin on se, että maila tulee niin sanotusti ulkoa sisälle. Tällöin se osuu palloon leikaten, ja muodostaa siihen sivukierteen (mikäli lavan asento on normaali).

Simulaattorissa mailan tulokulma palloon nähden näytetään Club Path -lukuna. Kun se on oikealta lyövällä miinusmerkkinen, maila on tullut ulkoa sisään, ja tuloksena on usein fade tai slaissi. Jos Club Path on plussalla, maila on tullut sisältä ulos, ja tuloksena on luvun suuruudesta riippuen joko draw tai hook (mikäli lavan asento on normaali). Vasemmalta lyövällä plussat ja miinukset ovat päinvastaiset. Suorassa lyönnissä Club Path on nolla. Tosin asteen heitto suuntaan tai toiseen on ammattilaisenkin vaikea pelkällä silmällä havaita, joten lukujen suhteen kannattaa olla itselleen hiukan armollinen.

1. Slaissin perussyy: maila tulee palloon nähden ulkoa sisään. Simulaattorissa Club Path -luku on tällöin negatiivinen.
2. Onnistuneessa lyönnissä mailan reitti pallolle kulkee vartalon läheltä, Club Path -luku on nollassa tai positiivinen, ja tuloksena on suora lyönti tai draw.

Toppi – mistä johtuu, ja mitä simulaattori siitä kertoo

Topissa maila osuu pallon kylkeen tai sen yläosaan, ja pallo lähtee matalana eteenpäin. Yleisin syy tähän on se, että lavan kulma palloon nähden on osumahetkellä väärä. Raudoilla mailan tulisi olla menossa vielä alaspäin palloon osuttaessa, kun taas esimerkiksi draiverilla mailan pitäisi olla menossa osumahetkellä jo ylöspäin. Simulaattorissa tämä näytetään Attack Angle -lukuna. Mikäli se on miinusmerkkinen, maila on ollut menossa osumahetkellä alaspäin, plusmerkkisenä taas ylöspäin. Tätä tukee myös Low Point -määre, jossa on luku, sekä kirjain A (After) tai B (Before). Se kertoo, missä kohtaa palloon nähden mailan liike on ollut alimmillaan. Jos kirjain on A, on lavan liikkeen alin kohta ollut pallon jälkeen luvun kertoman senttimetrimäärän verran. Jos se on B, on alin kohta ollut ennen palloa, ja tällöin lopputulema on usein toppi. Raudoilla lyötäessä Attack Angle pitäisi siis olla negatiivinen, ja Low Point -kirjain A.

1. Topin perussyy: maila on menossa osumahetkellä ylöspäin. Simulaattorissa Attack Angle on plussalla, ja Low Point -kirjain B.
2. Oikeaoppisessa rautalyönnissä maila on osumahetkellä menossa vielä alaspäin, Attack Angle on miinuksella, Low Point -kirjain on A.

Duffi – mistä johtuu, ja mitä simulaattori siitä kertoo

Duffissa maila osuu maahan reilusti ennen palloa, ja sen vauhti “kuolee” ennen osumaa palloon. Tästä johtuen duffatessa lyönnin pituus jää vähäiseksi, eikä lentokaari ole hallittu. Hyvin yleinen syy duffiin on se, että mailan varsi on reippaasti kallellaan eteenpäin alkuasennossa, ja osumahetkeä ennen huomattavasti suoremmassa. Näin lapa on palloa lähestyttäessä lähempänä maata kuin taakseviennin alussa, jolloin se “kyntää” maahan ennen osumaa. Tällöin Attack Angle on plussalla, ja Low Point -kirjain B. 

1. Suorassa lyönnissä Club Path on nolla
2. Slaississa Club Path on miinumerkkinen
3. Draw:ssa tai hookissa Club Path on plusmerkkinen
1. Topissa Attack Angle on plussalla, ja Low Point -kirjain on B.
2. Onnistuneessa rautalyönnissä Attack Angle on miinusmerkkinen, ja Low Point -kirjain on A.

Lyöntisanastoa

Fade: pallo kaartuu hallitusti hiukan oikealle (oikealta lyövä)

Slaissi: pallon kaartuu reippaasti oikealle (oikealta lyövä)

Draw: pallo kaartuu hallitusti hiukan vasemmalle (oikealta lyövä)

Hook: pallon kaartuu reippaasti vasemmalle (oikealta lyövä)

Toppi: maila osuu pallon kylkeen tai sen yläosaan, ja pallo lähtee matalana eteenpäin.

Duffi: maila osuu maahan reilusti ennen palloa, osumasta tulee liian ”paksu”, eikä pallo lennä toivottua matkaa

Teksti Mikko Suursalmi Kuvat Mikko Kempas