Nuorten pelaajien määrä kasvuun digitaalisuuden avulla

Ruotsin Golfliitto kehittää lajia yhteistyössä Golf GameBookin kanssa

Perinteinen laji vaatii moderneja keinoja, jotta se voi taistella nuorten vapaa-ajasta. Golf vie paljon aikaa, ja kun lajin imago lasten silmissä ei ole niin houkutteleva, on edessä haasteita. Ruotsin Golfliitto on lähtenyt rohkeasti houkuttelemaan nuoria lajin pariin innovatiivisilla toimenpiteillä.

Vapaa-ajasta on tullut entistä arvokkaampaa kauppatavaraa. Myös nuoriin kohdistuu entistä suurempi paine mm. opiskeluista ja työelämän puolelta, joten viiden-kuuden tunnin golfkierrosta on vaikea mahduttaa hektiseen kalenteriin.

 Golfin vähenevät pelaajamäärät ja niihin liittyvät haasteet ovat ongelmallisia erityisesti lasten ja nuorten aikuisten parissa. Kun yhtälöön lisätään lajin aloittamisen kynnys ja perinteiset jäsenyysmallit, on nuorten mukaan houkuttelemisessa monia esteitä.

Ruotsi rohkeasti liikkeelle

Ruotsin Golfliitto on ollut hereillä ja lähtenyt kehittämään junnutoimintaansa määrätietoisesti. He ovat ymmärtäneet liiton roolin ja muuttaneet ajatusmalliaan.

Golfista on yksinkertaisesti saatava entistä hauskempaa ja sosiaalisempaa, jotta nuoret innostuvat pelaamaan.  Ruotsin Golfliitto on keskittynyt aluksi aktivoimaan jo lajia harrastavia junioreita, mutta jo kolmen vuoden tähtäimessä on nostaa lasten ja nuorten harrastajamääriä, jotka ovat olleet pitkään laskussa. 

Ruotsin liiton uusi strategia ja organisaatio tarkoittaa, että toimintatapoja pitää muuttaa. Yksi merkittävä tosiasian tunnustaminen päättäjien taholta on, että liitto ei kiinnosta nuoria. Tarvitaan hyviä kumppaneita ja esikuvia. Liiton pitää toimia taustalla ja mahdollistaa nuorille mahdollisimman hyvä oma tapa pelata lajia.

Kokonaisvaltainen kumppanuus Golf GameBookin kanssa

Kauden 2019 kynnyksellä Ruotsin Golfliitto aloitti yhteistyön suomalaisen Golf GameBookin kanssa junioriohjelman kehittämiseksi. Taustalla oli jo aiempi yhteistyö.  

”Ruotsin Golfliitto etsii jatkuvasti uusia tapoja kasvattaa peliä ja haluaa työskennellä kumppaneiden kanssa tarjoamalla golfin harrastajille uusia lisäarvopalveluita”, sanoo Mathias Resare, Ruotsin Golfliiton markkinointijohtaja.

“Yhteistyömme Golf GameBookin kanssa antaa meille mahdollisuuden hyödyntää heidän nykyistä teknologiaansa ja aktiivista yhteisöä.”  

Nuorten aktivoimisessa tavoitteeksi asetettiin ottaa kolme merkittävää askelta.

 ”Ensimmäiseksi Ruotsissa golfista halutaan tehdä oikeasti hauskempaa ja siistimpää nuorten keskuudessa”, kertoo Golf GameBookin COO Arto Joensuu. 

Joensuu on tehnyt koko alkuvuoden tiivistä yhteistyötä ruotsalaisten kanssa ja arvostaa heidän osaamistaan. Taustalla on aito halu kehittää lajia ja ymmärrys nyky-yhteiskunnan haasteista ja nuorten käyttäytymisestä. Yhteydenpito juniorien aktivoinnissa on ollut päivittäistä.

 ”Toiseksi, golfin imagoa halutaan muuttaa nuorekkaammaksi ja kehittää lajia niin, että se ei vie liikaa aikaa. Liitto haluaa myös tarjota digitaalisen välineen junnujen ja heidän valmentajien käyttöön. Sen avulla voidaan kommunikoida, mutta myös kehittää peliä.”

 Kolmannessa tavoitteessa Golf GameBookilla on iso rooli. Sovellusta halutaan hyödyntää kokonaisvaltaisesti ja sen avulla järjestetään maanlaajuisia juniorikilpailuja Ruotsissa.

 Golf GameBookin avulla järjestetään haastekisoja niin kilpajunnuille kuin aloitteleville lapsille. Sovelluksen kautta nuoret voivat myös haastaa esikuviaan peleihin.

 Ruotsissa on ymmärretty, että nuorten aktivoimisessa sosiaalinen media on keskeisessä roolissa. Harjoitus- ja kaveriporukat voivat hyödyntää Golf GameBookin chat-ominaisuuksia ja sovelluksen kautta pelaaja ja junnuohjaaja voivat keskustella. 

Esikuviksi ei riitä enää pelkät ammattilaisgolfarit, vaan Ruotsin liitto on aktivoinut kampanjaan myös muita huippu-urheilijoita sekä julkkiksia viihde- ja musiikkialalta. Maan golfliitto on myös sitoutunut markkinoimaan ja viestimään junioriohjelmastaan niin klubeille kuin nuorille harrastajille ja heidän vanhemmilleen.

Golf GameBook jatkaa laajentumista Ruotsissa 

Golf GameBookilla on yli 130 000 rekisteröitynyttä käyttäjää länsinaapurissa. Sovelluksella pelattujen kierrosten määrä on kasvanut 80 % edellistä vuodesta ja kaikkiaan kierroksia on pelattu yli kolme miljoonaa.

 ”Ruotsi on aina ollut meille tärkeä markkina-alue ja jatkamme tiivistä yhteistyötä Golf GameBook -käyttäjien kanssa, jotta voimme luoda parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen”, painottaa Golf GameBookin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Manerus.

“Ruotsin Golfliiton kaltaisilla yhteistyökumppaneilla on myös tärkeä rooli tässä kehityksessä, ja olemme todella innoissamme tulevaisuuden mahdollisuuksista.” 

 Junioriohjelman lisäksi töitä tehdään muilla osa-alueilla. Kaudella 2019 Golf GameBook ja Ruotsin Golfliitto ovat jatkaneet tiivistä yhteistyötään ja  laajentaneet golfareille kehitettyjen digitaalisten palvelujen tarjontaa.  Ruotsin Golfliiton virallisen peliaikojen varausohjelman MinGolf Bokningin ja Golf GameBookin synkronointi tuo lukuisia lisäarvoa tuottavia etuja golfin harrastajille.

Ruotsissa on mahdollisuus varata lähtöaika MinGolf Bokningin kautta, synkronoida pelikierros Golf GameBookin digitaaliseen tuloskorttiin ja päivittää virallinen tasoitus suoraan liiton tietojärjestelmiin.

 ”Golf GameBookissa uskomme vahvasti, että digitaaliset ekosysteemit toimivat jatkossa parhaiten pelin kasvun katalysaattorina. Kumppanuus Ruotsin Golfliiton kanssa on mahdollistanut sen, että voimme yhteistyössä jatkaa golfareita helpottavien palveluiden kehittämistä. Kun käyttäjät voivat päivittää tasoituksen suoraan Golf GameBookista, teemme prosessista kaikille nopeamman, helpomman ja kustannustehokkaamman”, kertoo Arto Joensuu.

GameBook Oy tarjoaa monipuolisen valikoiman golfareille ja golforganisaatioille suunniteltuja palveluita, joiden avulla halutaan tehdä pelikokemuksesta entistä nautittavampi. Golf GameBookin sovelluksella on yli 660 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ympäri maailman. Sovellus voidaan ladata App Storen kautta iOS:lle ja Google Play kautta Androidille.