Kivijalkamyymälöiden aika ei ole ohi. Sen todistaa Golf Centerin vahva panostus ketjun kasvuun. Erikoisliikkeelle on edelleen oma paikkansa ja golfari haluaa saada henkilökohtaista palvelua ja neuvontaa.
Teksti Jussi Evinsalo Kuvat Jussi Evinsalo, Teemu Kiiskinen
Verkkokaupan kulta-aikana on hienoa huomata, että kivijalkamyymälöitä ei ole kuopattu. Ihmiset haluavat edelleen nähdä tuotteita, hypistellä niitä ja vertailla eri vaihtoehtoja fyysisesti. Eikä sovi unohtaa ammattitaitoisen ja osaavan asiakaspalvelun merkitystä. ”Väärä” ostos jää tekemättä, kun tapahtumassa mukana on osaava ammattilainen. Golf Centerin myymälähenkilökunnassa on todellisia alan ammattilaisia, joilla osalla kokemusta on kertynyt jo yli 20 vuoden ajalta. Vastaan on tullut tilanteita laidasta laitaan, eikä sormi mene suuhun tiukassakaan paikassa. Vaativinkin single -pelaaja saa palvelua ja poistuu myymälästä tyytyväisenä.
Golf Centerin kasvu ei ole jäänyt golfalalla keneltäkään huomaamatta. Kuusi myymälää neljässä kaupungissa on vahva asema golfvälinemarkkinassa Suomessa. Espoo, Vantaa, Tampere ja Turku ovat saaneet tällä hetkellä omat myymälänsä. Aika näyttää, laajeneeko ketju myös muualle. Sen määrittelee kysyntä.
Uudistuva verkkokauppa ja VIP bonus -asiakkuus
Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa eivät sulje toisiaan pois. Päin vastoin, ne tukevat toisiaan. Golf Centerin verkkokauppaa uudistetaan parhaillaan ja uusi verkkokauppa aukeaa asiakkaille kauden 2024 aikana. Viimeisiä viilauksia, säätöjä ja testauksia tehdään vielä. Lopputulos tulee olemaan helppokäyttöisempi ja asiakasystävällisempi kokonaisuus, jossa muun muassa tuotehakujen yksinkertaisuuteen on panostettu. Haluamaansa tuoteryhmää pääsee tutkimaan ennalta verkossa. Vaihtoehdot ovat selkeästi nähtävillä. Lopullisen ostopäätöksen voi tehdä myymälässä vaihtoehtoja tutkittuaan. Sama pätee tietenkin myös toisin päin. Myymälässä havaittu löytö on pienen harkinnan jälkeen helppo tilata suoraan kotiin sohvalta käsin. Golf Centerissä on nähty molempien kanavien toimivuus ja parhaimmillaan kivijalkamyymälä ja verkkokauppa pelaavat loistavasti yhteen.
VIP bonus -asiakkuus on rahaa asiakkaalle, joka keskittää ostonsa Golf Centeriin. Kun vuodenaikaiset ostokset ylittävät 250 € rajan, palautuu käyttäjätilille ostosrahaa vuodenvaihteen jälkeen. 250 € ylittävät ostosten palautusprosentti on kaksi ja yli 2000 € ylittävät ostokset palauttavat jo kuuden prosentin verran. Palautusprosentti nousee portaittain ostosten mukaan.
VIP bonus -asiakkaille suunnattuja erikoistarjouksia on kuukausittain. Lisäksi heille tarjotaan nopeammat toimitukset verkkokauppatilauksiin ja ilmaiset palautukset yhdessä Duffiturvan kanssa. Duffiturva antaa mahdollisuuden vaihtaa hankitut mailat toisiin, jos ne 30 päivän kokeilun aikana eivät tunnukaan omilta. 30 päivän Duffiturva pätee yli 500 € mailoihin tai mailasetteihin. Kirsikkana kakun päällä Golf Center tuplaa VIP bonus -asiakkaiden mailojen takuun. Eli, jos maahantuoja tarjoaa vuoden takuun, lisää Golf Center siihen vielä toisen vuoden päälle.
Kuusi tukijalkaa ja osaava henkilökunta
Golf Centerin myymälät löytyvät Espoosta Tapiola Golfin yhteydestä ja Suomenojalta. Vantaalla myymälät sijaitsevat Tammistosta ja Varistosta. Tampereen myymälä palvelee Tampereen ja Nokian välissä valtatien varressa ja Turusta myymälä löytyy kauppakeskittymästä Raisiontien varresta. Kaikilla myymälöillä on laajat aukioloajat. Myös sunnuntaisin golfari pääsee päivittämään kalustoaan kaikkialla muualla paitsi Tapiolan ja Variston myymälöissä. Golf Centerin markkinoinnista vastaava Jonas Grönqvist on tyytyväinen alkukauteen. Ihmiset ovat löytäneet Golf Centereihin ja ovipumppu on laulanut.
Kausi neljän uuden myymälän voimin on lähtenyt hyvin liikkeelle ja palaute on ollut positiivista, Grönqvist summaa kautta 2024 tähän mennessä.
Kevään 2024 uudet myymälät tulivat paikoille, joissa asiakkaat ovat jo tottuneet asioimaan. Uutta ei tarvitse opetella. Toki pieni katko oli yrittäjien välissä, mutta asiakkaat ovat oppineet nopeasti löytämään palvelut uudestaan.
Selvästi huomaa, että samat asiakkaat palaavat tottuneesti tekemään hankintoja, vaikka logo ikkunassa onkin vaihtunut, Grönqvist kertoo tyytyväisenä.
Jokainen kuudesta myymälästä tarjoaa kattavan valikoiman lisäksi myös oheispalveluita. Mailojen mitoituksen lisäksi myymälöissä onnistuvat huoltotyöt, kuten grippien vaihdot ja muut pienet mailojen muokkaukset. Onnistuneen palvelukokonaisuuden takana ovat asialleen omistautuneet työntekijät, jotka haluavat osaltaan olla parantamassa asiakkaidensa pelikokemusta. Henkilökunnan osaamista ylläpidetään ja parannetaan kausittain esimerkiksi mailanvalmistajien koulutuksilla. Kauden uutuudet käydään tarkasti läpi ennen kuin ne laitetaan myytäviksi.
Pitkällä kokemuksella asiakkaiden hyväksi
Toni Salakari on kokenut tekijä, kun puhutaan golfmyymälöiden työntekijöistä. Vuonna 2009 Golf Centerin palvelukseen sattuman kautta astunut Salakari ei ole nähnyt syytä vaihtaa laivaa. TAGi:ssa Tapiolassa Salakari on ollut matkan alusta alkaen, jo noin kahdeksan vuoden ajan.
Laajasalo Golfissa oman golfuransa aloittanut Salakari vihkiytyi lajiin ystävänsä kautta, joka sattui olemaan töissä Golf Centerissä Haagassa. Kävi se perinteinen, laji imaisi mukaansa ja pelaaminen maistui. Tulostakin syntyi ja sitä kautta myös välineet alkoivat kiinnostamaan. Mitä enemmän pelaat, sitä enemmän pelattava väline kiinnostaa, pätee moneen pelaajaan nykyäänkin. Harrastuksen alkuvaihe toi Salakarille noin 200 kierrosta kaudessa. Nyt aika ei riitä kunnolla pelaamiseen, mutta silti tuloskorttiin kirjataan seiskalla alkavia tuloksia.
Nykyisessä toimenkuvassaan Salakarin päivät täyttyvät mitoitusstudiolla TAGi:ssa. Kahdeksan tunnin päivästä studion uumenissa kuluu kuusi tai seitsemän tuntia. Jäljelle jäävässä ajassa hoituvat muut mahdolliset tehtävät. Uloslyötävästä studiosta on tullut Salakarin kiinteä työpiste. Kysyntää riittää, sen takaa sekä Salakarin, että myös muiden mailamitoittajien ammattitaito. Tekemistä riittää. Silti Salakari rohkaisee myös harrastuksen aloittavia pelureita tulemaan rohkeasti mitoitukseen.
Oikean mailan löytämisellä ja saamisella käyttöön harrastuksen alussa on iso vaikutus pelaamisen sujuvuuteen ja sitä kautta mielekkyyteen, Salakari perustelee.
Mistä sitten johtuu, että mitoitukseen hakeutuvat usein vasta jo kokemusta hankkineet pelaajat? Kysymykseen ei tietenkään ole yksiselitteistä vastausta, mutta Salakari arvelee sen johtuvat uskosta, että ensin pitää opetella lyömään. Koko asia pitäisi kääntää päälaelleen, lyömään kannattaa opetella mailoilla, jotka ovat pelaajalle juuri ne oikeat.
Motivaatiota riittää kehityksen keskellä
Golfmailat, pallot ja muu tarpeisto kehittyy kovaa vauhtia. Salakari on nähnyt 15 vuoden aikana harppauksen, esimerkiksi draivereiden materiaaleissa. Hiilikuitu on nyt lapojen materiaalina valta-asemassa. Lisäksi laitteet, joilla mitoitusta tehdään, ovat kehittyneet valtavin harppauksin. Mitoitus ei ole tällä hetkellä sama laji, joka se oli 15 vuotta sitten. Ja kehityssuunta on hyvä.
Omaa ammattitaitoaan Salakari saa ylläpidettyä ja kehitettyä vuosittaisilla vierailuilla mailavalmistajien tehtailla ja erilaisilla koulutuksilla, joita henkilökunnalle järjestetään. Lisäksi oma motivaatio asioiden tutkimiseen ja selvittämiseen on korkealla tasolla. Tänä vuonna Salakari on päässyt tutustumaan Taylormaden ja Cobran valmistuksen saloihin, ja reissuilta on jäänyt pankkiin iso määrä uutta tietoa. Mitä tapahtuu mailakehitykselle, jos palloihin tulee rajoitteita? Se on mielenkiintoinen kysymys, johon aika näyttää vastauksen.
Golfmailojen kehitystä voi verrata hyvin autojen tai vaikka puhelimien kehitykseen. Meno on välillä kovaa ja villiäkin, Salakari toteaa hymyssä suin.
Monen asian läpikäyneelle mitoittajalle haasteitakin tulee vastaan. Niihin on oppinut vuosien aikana suhtautumaan tyyneydellä ja ammattimaisella harkinnalla. Välillä mitoittajan keinot voivat loppua kesken ja asiakkaalle joudutaan rehellisesti toteamaan, että apua ei valitettavasti löydy. Näin käy harvoin. Ja, jos omasta myymälästä ei löydy parasta ja oikeaa vaihtoehtoa juuri hänelle, niin lähdetään tutkimaan, löytyisikö vaihtoehtoja muista myymälöistä. Tärkeintä on tyytyväinen asiakas, jolla on käsissään oikea maila.
Salakari ei ole myöskään Golf Pro, vaikka luultavasti tietojensa ja taitojensa puolesta näin voisi ollakin. Hän on mailamitoittaja, joka tekee sitä työtä. Välillä työssään hän törmää tilanteisiin, joissa mitoittajalta haetaan ratkaisuja teknisiin lyöntiongelmiin. Neuvon Salakari voi antaa, mutta pysyy silti lestissään ja keskittyy mitoitukseen. Onneksi näissä tilanteissa apu löytyy aina läheltä oikean Pron pakeilta.
Millä perusteilla mitoittaja lähtee tekemään töitä ja valintoja?
Heti alkuun Salakari toteaa, että yhtä ratkaisua ei ole ja moni asia vaikuttaa oikean mailan valintaan. Jokin brändi saattaa puhutella asiakasta, se otetaan mitoituksessa huomioon. Monella mitoitukseen tulijalla on vahva näkemys jo valmiina, mutta samalla he haluavat kuulla Salakarin mielipiteen asiasta. Mailanpäännopeudella ja pelaajan pituudella on suuri merkitys oikeaa mailaa valittaessa. Nämä kaikki asiat käydään läpi mitoitustilanteessa, joka suoritetaan suomalaisella mittapuulla harvinaisessa studiossa, josta Salakari on syystäkin ylpeä. Studiosta lyödään aidoilla pelipalloilla ulos, jolloin pallon lentoradan näkee täysin autenttisesti. Salakari rohkaisee omien mailavalintojensa kanssa pähkäileviä tekemään ratkaisunsa mitoituksen jälkeen. Pelaamisen mielekkyys nousee uudelle tasolle oikeiden mailojen kanssa ja mitoituksessa varmistetaan, että matkaan eivät lähde liian vaikeat mailat.
Tutustu NETTIKAUPPAAN TÄSTÄ
Golf Center liikkeet
Golf Center TAGi
Turveradantie 17
02180, Espoo
Golf Center Tampere
Juhansuonkatu 6
37150, Nokia
Golf Center Varisto
Martinkyläntie 39b
01720, Vantaa
Golf Center Suomenoja
Kauppakeskus LIILA
Martinsillantie 10
02270, Espoo
Golf Center Tammisto
Voimakuja 2
01510, Vantaa
Golf Center Turku
Itäniityntie 11
21280, Raisio