From Zero to Hero – Mitä vuodessa voi saavuttaa?

Mitä käy, kun laitetaan kaksi kautta golfia pelannut innokas harrastaja, fysiikkapuolen ammattilainen Janos Uotila ja PGA Pro Kaisa Ruuttila vuodeksi yhteiseen projektiin?

Joka syksy golfmedia täyttyy talvikauden harjoitusvinkeistä, niin fysiikan kuin tekniikankin parista. Mutta kuinka moni meistä harrastajista todella kokeilee niitä yhtä kertaa enempää, jos sitäkään? Mikä tekisi vinkeistä houkuttelevampia, tai saisi harrastajat todella haastamaan itseään suunnitelmallisesti yli kylmän kauden?

Kun lähdimme pohtimaan tulevaa talvikauden treenivinkkijuttua, mietin tätä samaa ja totesin, että jotain muuta on tehtävä, jotta tässä olisi todellista inspiraation mahdollisuutta. Auttavatko jo hyvän pelaajan tai opettajan still-kuva -vinkit oppimaan uutta?

Totuus on, että jokainen meistä on fysiikaltaan ja sitä myöten pelaajana täysin erilainen ja yksilöllinen. Yksi ja sama ohje ei silloin päde kuin yleishyödyllisissä vinkeissä. Suurin osa meistä pelaajista kaipaisi nimenomaan Sinulle rakennettua ja suunniteltua treeniohjelmaa, jossa paneuduttaisiin omiin haastekohtiin. Toki ohjelman saatuaan sitä pitäisi vielä noudattaa…

Näitä pohdittuani totesin, että miten olisi, jos pistäisin itseni likoon ja sitoutuisin vuodeksi projektiin, jossa näitä osa-alueita käytäisiin systemaattisesti läpi ammattilaisten avulla. Tiesin, että tästä ei tule kevyttä eikä helppoa, koska sitoutuminen vuodeksi projektiin, jossa käytännössä kehität itseäsi ja kohtaat kipukohtia monin tavoin, ei ole aina kaunista. Mutta opettavaista kyllä. Ja tässä tapauksessa vielä “kaiken golf-kansan” silmien alla. Houkuttimena toimi ehdottomasti ajatus oman pelin ja fysiikan kehittymisestä, ja tietenkin ajatus, että kaikki se piilevä voima saataisiin käyttöön tavalla, jolloin pallokin lentäisi pidemmälle ja tarkemmin.

Kuka koekaniini sitten on? 

Olen neljänkymmenen nurkilla oleva vahvan urheilutaustan omaava nainen, Markkulan Mirka, joka aloitti golfin kunnolla keväällä 2021. Niinkuin arvata saattaa, rakastuin päätä pahkaa. Olen myös viime vuosien liiallisen työnteon, liian vähäisen liikkumisen ja burnoutin muotoileva vartaloltani, enkä ole voinut fyysisesti muutamaan vuoteen niin hyvin kuin tiedän, että kykenisin voimaan. Taustani urheilun parissa on laaja, mutta suurimpiin rakkauksiini ennen golfia kuului pitkän matkan juoksu, jonka löysin pitkän masennuskauden lopulla. Urheilutausta ehkä myös selittää vaativuuteni ja hetkittäisen armottomuuteni itseäni kohtaan. Golfissa ja pitkän matkan juoksussa kiehtoo sama mentaalipuolen ikuinen taistelu. Samat vahvuudet, joita käytin juoksussa, toimivat nyt golfissa. Golfissa kun et voi pelata kuin itseäsi vastaan. 

Ja niinkuin kaikki golfia harrastavat tietävät; sillä hetkellä, kun jäät jumiin omaan päähäsi, pelisikin jää jumiin.

Tiesin myös, etten tule oppimaan fyysisesti vahvemmaksi tai teknisesti ja pelillisesti paremmaksi ilman ammattilaisten apua. Koska olen hetkellisesti itsekin valmentanut, otan mieluummin ammattiavun vastaan kuin koitan itse ratkoa tilanteita, joihin minulla ei vain ole vastauksia. 

Kun keskustelimme aiheesta Loft Gymin omistajan Uotilan Janoksen kanssa, olimme samaa mieltä siitä, että ilman lajin ymmärrystä on todella vaikea kehittyä lajispesifisti. Jos et ymmärrä mitä teet ja miksi, on vaikea tulla paremmaksi. Tämä toki koskee lähes kaikkea elämässä.

“Mitä hyvä fysiikka sitten tarkoittaa? Riittävä fysiikka mahdollistaa pelaamaan niin paljon kuin haluaa kaudessa ilman kipuja. Jos haluaa lyöntiinsä voimaa, kannattaa aloittaa siitä, mikä tuottaa voimaa lyöntiin. Mistä lyönti lähtee, ja miten liikeketju nostaa tai vähintään ylläpitää kiihtyvää mailanpään vauhtia?”, Janos avaa.

“Miksi näin? Jos lyöntisi asennot, voimantuoton järjestys ja liikeketjut eivät ole kunnossa, et tee liikkuvuudella tai voimalla mitään muuta kuin tuhoa pelillesi ja kehollesi. Toki on hyvä pitää kunnosta huolta ja liikkuvuutta yllä, mutta perusterve ihminen normaaleilla mittasuhteilla pystyy tuottamaan mailaan valtavia voimia, mikäli hänen asentonsa ja liikkeensä sekä tuotto tulee oikeasta paikasta ja oikeassa järjestyksessä.

Moni hakee swinginkaltaisia liikkeitä salilla, mutta samalla pilaa lyöntiään katastrofaalisesti. Pahimpia esimerkkejä voisin sanoa swingin omaiset taljavedot ja pallonheitot sellaisenaan ilman lajin syvintä ymmärrystä. Näillä usein aktivoidaan vääriä lihaksia toimimaan väärään aikaan, ja seurauksena voi olla kylkiluun murtuma golfissa tai jopa mehevääkin mehevämpi slaissi.

Lihaksella ei ole aivoja eli se joutuu siis tyytymään siihen hermoston välittämään viestiin, joka antaa mielikuvan sieltä pölyiseltä ylähyllyltämme. Tämän viestin piuhat ovat lähestulkoon kaikilla melko hyvin paikallaan, jos tunnet esim. kylmää ja kipua, mutta viesti on välillä heikolla signaalilla, eikä viestin lähettävässä huoneessa ole ollut riittävää valoa selkeän mielikuvan saavuttamiseksi. Osaatko kuunnella/ymmärrätkö vartaloasi tavalla, jolloin ymmärrät mistä tuntemukset, kolotukset yms johtuvat ja mitä niille voit tehdä.

Joten lajispesifisen fysiikkatreenin salaisuus on ehdoton lajin ymmärrys. Tämä koskee kaikkia lajeja. Ja urheilijan itsekin pitää erityisesti ymmärtää, mistä asennosta ja mitä tavoitellaan”, Uotila jatkaa.

Mitä projektilla sitten halutaan saavuttaa?

Suurimpana houkuttimena on nähdä samaistuttavaa golfkuvastoa; inhimillinen ihminen testaamassa omaa kykyään kehittyä asioissa, jotka ovat kiinnostavia. Miltä tuntuu ja näyttää, kun treenit eivät aina kulje tai tuntuvat lähes mahdottomilta. Entä sitten ne mielettömät onnistumisen tunteet ja hetket, joiden avulla jaksaa rankkojenkin treenien hikilammikossa uinnit tai swingin muutokset. Niitä kohti tässä suunnataan!

Jos olin jo pitkään kaivannut oman näköistä ja rehellisesti kokoista pelaajaa golfmediassa, niin oman itsensä likoon pistäminen on joskus ainoa tapa. Myös lähtötasoni, niin fyysisesti kuin pelillisesti, on ideaali. Kehityksen todella huomaa ja silloin projektissa on inspiraatiota ja motivaatiota myös muille!

Joskus kliseet toimivat, esimerkiksi “Be the change you want to see” tai “Representation Matters”. Totuus kun on, että kaikki eivät pelaa koko ajan alle 100 (itse olen pelannut kerran, voi sitä juhlaa!), jotkut haaveilevat vieläkin ensimmäisestä birdiestä tai iloitsevat hurjasti aivan jokaisesta (harvasta) parista.

Ensistepit on otettu

Projekti alkoi visiitillä Loft Gymillä, jossa kävimme Janoksen kanssa läpi urheiluhistoriani, vammat yms., joiden avulla hän pystyi rakentamaan ensimmäisen osan treeniohjelmaa. Tämän jälkeen kävimme ohjelman osat läpi yhdessä, ja nämä löydät myös kuvina jutusta ohjeineen. Ensimmäinen osa treeniohjelmaa kestää kahdeksan viikkoa, jonka jälkeen käymme kehityksen läpi. Tavoite tässä ensimmäisessä osassa on peruskunnon kasvattaminen ja vahvistaminen, ilman sitä ei mitään muuta kannata edes miettiä. 

Seuraavana ohjelmassa on testikierros golfia Pro Kaisa Ruuttilan kanssa projektin kotikentällä, Golf Pirkkalassa, jossa selvitämme pelillisen pohjan mistä lähteä rakentamaan. Vuoden päästä testataan mitä projektissa on saatu aikaan samaisella kentällä, jolloin kehitys on selvästi rinnastettavissa tähän hetkeen.

Ja koska välineilläkin on välillä väliä, tulee itselläni mailojen fittaus ohjelmaan. Olen pelannut vajaan kahden vuoden “urani” muiden vanhoilla mailoilla, joita ei tietenkään ole minulle fitattu, mutta nyt on tullut hetki jolloin rakkaat Cougar-rautani odottavat jo malttamattomina eläkkeelle pääsyä. Tämän avulla nähdään myös mikä ero peliin tulee minulle mietittyjen välineiden myötä. Eli sitä kiinnostavaa Trackman-dataa saadaan myös näkyviin projektissa!

Ei siis muuta kuin toimeen ja tervetuloa mukaan seuraamaan tätä golf-aiheista ihmiskoetta! 

Ohessa Mirkan treeniohjelman liikkeiden ensimmäinen osa. Toista liikkeet 5 kierrosta. Muista pitää sykkeen lasku tauot liikkeiden välillä.

Juoksu 45sekuntia
Askelkyykky jossa saa hieman nojata eteenpäin korostaakseen lonkan kulmaa, joka lisää pakaralihaksen työtä. Noin 30m
Hiihtolaitteessa mahdollisimman suuri kurotus ja syvä saatto alas. Huomaa myös nilkkojen ojennus, koko kehon käyttö. 45 sekuntia
Lyöntikäden veto vartalonkierrolla, kätevänä apuna kuminauha. Käytä hartiankiertoa ja anna vetokäden lavan kurkottaa kunnolla. Vedä hartioilla ja lavalla, muista myös aina vastakkaisen jalan vahva työntö. Golflyönti lähtee työntävästä jalasta ja siirtyy vetävään hartiaan.
Dynaaminen venytys, jota kannattaa tehdä keskenkin kierroksen, näin vältät turhat selkäkivut. Koukista polvia ja laita sormet syvälle kenkien kärkien alle, ojenna jalat rauhassa niin suoriksi kuin saat, toista noin 15 kertaa. Tämän jälkeen huomaat kuinka saat hetkessä senttejä lisää eteentaivutukseen.
Kelkantyöntö: Lähtöasento alhaalla, lue pika-aitojen telineistä lähtö, jolloin pakaralihas pääsee paremmin työhön mukaan. 60m
Torson kierto. Asetu selkäpenkkiin sivuttain, jalat peräkkäin “tyynyjen” alle ja ylläpidä tuki keskivartalossa samalla kun nostat kädet suoriksi. Vie vartalo kierron avulla äärestä toiseen, rangasta kiertäen. Tämä on äärimmäisen tärkeä torson kierto ja stamina liike. Janos jatkaa: “Suurin osa “kainaloon” lyönneistä johtuu joko laiskuudesta tai jäykkyydestä lyönnissä. Eli pelaaja nousee liian ylös pallolta jolloin swingi kääntyy jyrkästi sisään. Tässä liikkeessä kehitetään valtavasti kehon hallintaa, kiertoa, liikkuvuutta ja lihasvoimaa juuri oikeisiin paikkoihin vyötärössä.” Toista liikettä 10 x per puoli.
Tämä liike on kehitetty nimenomaan golfswingiin, kuminauhakin on erityisesti tätä varten teetetty, mutta voit tehdä myös kevyemmällä versiolla. Kierrä kuminauha lantion ympärille tiukasti ja pidä toisella kädellä sitä paikallaan kunnes saat sen tiukasti pysymään haluamassasi kohdassa. Tällä liikkeellä voi tehdä turvallisesti räjähtäviä lantion “laukaisuja”. Janos muistuttaa myös että “sanotaan sinulle mitä tahansa, niin kaikki voima ja nopeus alkaa täältä. Ja tämä oikein tehtynä ehkäisee slaissia vaikka lisäisit lyöntiisi kuinka paljon voimaa!”
Leveän selkälihaksen, kyljen ja lavan venytys. Tässä liike, jolla saat uskomattoman paljon tehoa lyöntiin, jos liikkuvuus on huonohko. Venytettävällä alueella on on monilla valtavasti voimaa käyttämättömänä lyönnissä. Asetu kontillesi, työnnä käsivartta vastakkaiseen suuntaan, paina ja tue kättä paikallaan toisella kädellä. Voit halutessasi vahvistaa venytystä vetämällä lantiolla torsoasi toiseen suuntaan, joka vetää ja venyttää lapaa ja kylkilihaksia. Erittäin helppo ja tehokas liike.


Yhteistyössä projektissa

Koekaniini

Mirka Markkula

tasoitus projektin alussa HCP 29.1

pelattuja vuosia vajaa kaksi

@thislittlebirdieflew

Fysiikkavalmentaja

Janos Uotila

Loft Gymin osakas/yrittäjä, urheilun moniosaaja, pituus- ja trick shot-lyönti -ammattilainen

@loftgymfi 

Golf valmentaja

PGA Pro Kaisa Ruuttila

Golf Pirkkalan Pro ja ammattivalmentaja

kaisaruuttila.fi

Golf Pirkkala toimii projektissa yhteistyössä kotikenttänä Pirkkala

@golfpirkkala @kenttamestari

Pääset seuraamaan projektia ja sen kehittymistä Mirkan ja Foren instagram tileillä, ja toki Foren sivuilla.

Teksti: Mirka Markkula Kuvat: Mikko Kempas

Edellinen
Seuraava

Kommentit

kommenttia

Comments are closed.