Etusivu / Artikkelit / Golfin eri hyödyt

 

Golfin pelaaminen ei ole pelkästään hauskan pitämistä, vaan sillä on myös monia terveyshyötyjä, joita ei heti tulisi ajatelleeksi!

Ensimmäinen mainittavista terveyshyödyistä on sen parantava vaikutus mielelle! Mieli pysyy virkeänä, kun pelatessa saa raitista ulkoilmaa, tapaa ihmisiä ja saa keskittää ajatuksensa muualle. Golf ei kuitenkaan vaadi liikaa ponnisteluja, vaan sitä voi pelata myös vähän vähemmälläkin energiatasolla! Golfin sanotaan myös auttavan mielenterveydellisiin ongelmiin, kuten ahdistukseen ja masennukseen. Lisäksi aivotyöskentelyä vaativa toiminta auttaa ehkäisemään dementian kaltaisia muistisairauksia.

Sosiaalinen kanssakäyminen

Osa golfin hauskuudesta piilee siinä, että se on erittäin kilpailukykyinen laji, jos kilpaileminen ylipäänsä kiinnostaa! Sosiaaliset lajit ovat oiva tapa tutustua uusiin ihmisiin: joukkueurheilulajit kuten jääkiekko ja jalkapallo, onlinepelit kuten Kolikkopelit kasino sekä esimerkiksi tanssi ovat kaikki mukavia tapoja tavata samoista asioista kiinnostuneita henkilöitä. Samaa pätee golfiin! Golf on usein nähty jotenkin eliittisenä lajina, mutta tämän kaltainen ajattelu on onneksi muuttunut: modernit golfkerhot ottavat iloisesti vastaan kaikki uudet golfista kiinnostuneet pelaajat! Näillä kerhoilla voi tavata myös paljon muita kokeneita pelaajia, joilta voi saada hyviä vinkkejä pelaamiseen ja mitä parempaa, elämän mittaisia ystävyyssuhteita.

Harrastus, joka sopii kaikille

Golf on siitä oiva harrastus, että oli sitten minkä ikäinen tahansa neljästä ikävuodesta aina eläkeikään saakka, voi sitä pelata jokaikinen! Lisäksi golfkerhot tarjoavat kursseja ja varusteita vuokrattavaksi huokeaan hintaan, jolloin omia tarvikkeita ei ole pakko hankkia – ainakaan heti alkajaisiksi.

Fyysiset hyödyt

Vaikkei golf mitään hikiliikuntaa ole, on sillä silti suuret fyysiset vaikutuksen yksilön kuntoon. Kuten mainittua, golf lajina sopii kaikille, joten priimakunnossakaan ei tarvitse olla harrastusta aloittaessa. Golfissa saa varautua kävelemiseen: esimerkiksi täyden mittainen golf peli, joka koostuu 18:sta jaksosta, tarkoittaa noin 8-9 kilometrin mittaista kävelymatkaa! Tasaisella maalla tämä tarkoittaa jopa 1500 kilokalorin kuluttamista ja vielä sitäkin enemmän, jos maa on mäkistä! Ei hassumpaa pelkästä kävelystä. Lisäksi koko vartalo joutuu työskentelemään, kun suoritat lyöntejäsi. Jokainen täysi svingi vaatii lihastyöskentelyä käsiltäsi, jaloiltasi sekä selkä- ja vatsalihaksiltasi.Yhden pelin aikana konkarit lyövät vähintään 30 (ja enemmän) lyöntiä ja aloittelijat reilustikin sitä enemmän! Aloittelijat voivatkin huomata, etteivät ensimmäiset golfauskerrat päästä heitä helpolla ja käsiin tulee helposti rakkuloita mailasta. Kaiken kaikkiaan golf on kuitenkin hyvin vähän “kuluttava” harrastus siinä mielessä, että nivelet eivät joudu liian kovalle kulutukselle ja koetukselle. Tässäkin mielessä golf sopii kaikenikäisille!

Edellinen
Seuraava

Kommentit

kommenttia

 
Jaa tämä sivuShare on Facebook
Facebook
0