Etusivu / Artikkelit / Pelaaminen / BMW Pego Golf School: Tarkkuutta peliin pyyhkeen avulla

 

Kaikki pidempään golfia pelanneet ovat varmasti käyttäneet erilaisia apuvälineitä parempien lyöntien toivossa. Markkinat ovat täynnä golfiin kehitettyjä apuvälineitä – osa niistä on erittäin toimivia ja osa vähemmän hyödyllisiä.  BMW Pego Golf Schoolin pro Juha-Pekka Peltomäki kertoo miten pyyhkeen avulla voi tehokkasti harjoitella lähipeliä.

”Jos et halua lähteä merta edemmäs kalaan, löytyy jokaisesta kotitaloudesta monipuolinen apuväline harjoitteluun. Pyyhettä ovat käyttäneet avukseen esim. legendaariset, erityisesti toistettavasta lyönnistään tunnetut Ben Hogan ja Nick Faldo”, toteaa Peltomäki.

”Seuraavassa käymme läpi pyyhkeen avulla tehtäviä harjoitteita, joiden avulla voi harjoitella ja parantaa swingi-rataa, käsien ja vartalon yhteyttä, osumatarkkuutta sekä oikeaa liikejärjestystä lyöntiin.”

1. Käsien ja vartalon yhteys vajaisiin wedge-lyönteihin

Käsien ja vartalon yhteys on erittäin tärkeä elementti toistettavissa wedge-lyönneissä. Monella pelaajalla suurimmat ongelmat alkavat, kun lyötävä matka on sellainen, ettei sitä voi lyödä täydellä teholla ja vaaditaan vajaata swingiä. 

Täydessä lyönnissä haluamme, että käsien ja vartalon välille tulee liikejärjestykseen eri aikaisuutta täyden tehon saavuttamiseksi.  Kun lähdetään ylhäältä alas, tulee jalkojen ja lantion lähteä ensimmäiseksi, seuraavana hartiat ja rinta ja viimeisenä kädet. 

Vajaissa lyönneissä emme kuitenkaan hae maksimitehoa, vaan tarkkuutta ja toistettavuutta. Käyttämällä pyyhettä apuna, saamme synkronoitua kädet, hartiat ja rinnan paremmin yhteen. 

Wedge-lyönneissä on hyödyllistä, että käsien säde suhteessa vartaloon pysyy mahdollisimman samana koko lyönnin ajan, jotta mailanpään nopeus ja osuma olisi mahdollisimman toistettava. Kun pyyhe on kainaloissa, pysyy säde automaattisesti tasaisempana. 

Harjoite: Valitse mailaksi wedge, jolla lyöt vajaat lähestymislyönnit. Käytän tässä harjoituksessa 56-asteista wedgeä, joka lentää minulla täydellä teholla lyötäessä 90 metriä ilmassa. Harjoituksessa lyön maksimissaan 80% teholla, joten maksimilyöntimatkani on näin ollen noin 70 metriä. 

Harjoitteessa lyön kolmea eri matkaa niin, että tavoitellut ilmalennot ovat 30 metriä, 50 metriä ja 70 metriä. Pyrin pitämään liikkeen tasaisena ja tuntea kuinka kädet, hartiat, rintaranka ja lantio liikkuvat ja kääntyvät yhtenä pakettina. Pidän myös vauhdin ja rytmin mahdollisimman tasaisena ilman nopeampia kiihdytyksiä. 

Teen harjoituksen niin, että lyön 10 palloa jokaiseen kohteeseen kolme kertaa eli yhteensä lyöntejä tulee kolmen kierroksen aikana pyyhkeen kanssa 90 kpl. Sen jälkeen lyön matkat vielä kerran läpi ilman pyyhettä, 10 palloa per matka. Harjoitteen suorittamiseen menee noin tunti.

Tämä harjoite on toiminut minulla erittäin hyvänä apuna pituuskontrollin ja osumatarkkuuden parantamiseen ja uskon että siitä on apua myös sinulle. Toista harjoite ainakin viikoittain ja huomaat, kuinka wedge-pelisi paranee lähes automaattisesti.

2. Parempi osuma ja duffit pois pyyhkeen avulla

Duffit ovat yleinen ongelma sekä chipeissä että pidemmissä lyönneissä rautamailoilla. Duffaaminen johtuu yleensä siitä, että lähdettäessä ylhäältä alas paino ei siirry riittävän ajoissa kohteen puoleiselle jalalle ja käsien rannekulmat lähtevät purkautumaan liian aikaisin, joka johtaa siihen, että lapa ei kulje enää pallon kohdalla alaspäin vaan osuu maahan ennen palloa.  Tällöin lopputuloksena on duffi tai toppi. 

Lavan alin kohta maahan nähden on näissä lyönneissä ennen palloa, kun taas hyvän osuman vaatimuksena olisi lavan alimman kohdan sijainti pallon jälkeen. Visuaalinen este pallon takana auttaa sinua parantamaan liikejärjestystä ja sitä kautta osumaa.

Harjoite: Valitse mailaksi rauta-9. Sillä lyötäessä mailan tulokulma palloon (TrackManissä Attack angle) tulee olla negatiivinen noin 3-5 astetta ja samalla lavan alin kohta suhteessa maahan osuman jälkeen noin 10 cm. 

Aseta pyyhe taiteltuna noin viiden sentin päähän pallosta. Lyö lyöntejä niin että tunnet osuvasi ensin palloon ja sitten maahan. Tunne että painosi siirtyy ylhäältä lähdettäessä tehokkaasti menosuuntaan päin olevalle jalalle ja kädet seuraavat automaattisesti jalkojen ja lantion liikettä. Näin saavutat jyrkemmän tulokulman ja tehokkaamman liikejärjestyksen. 

Oikeanlaisella liikejärjestyksellä sinun ei pitäisi osua pyyhkeeseen vaan suoraan palloon. Tee harjoitetta niin pitkään, että osut toistuvasti ensin palloon ja sitten maahan. Muista että harjoitusta on hyvä tehdä wedgeistä rauta-6 asti. Siitä pidemmillä mailoilla lavan tulokulman tulee olla loivempi niin, että draiverilla lyötäessä lapa liikkuu jo ylöspäin pallon kohdalla. Pyyheharjoitus on näin ollen tarkoitettu lyhempien ja keskirautojen oikean tulokulman saavuttamiseksi.

3. Oikea liikejärjestys ja vauhtia swingiin pyyhkeen avulla 

Jotta mailanpään saisi kiihtymään osumaan tehokkaasti ja kädet pysymään osumassa hiukan lavan etupuolella, tulisi kehon eri osa-alueiden liikejärjestyksen olla seuraava taakseviennin huipulta alas lähdettäessä: 1. Jalat ja lantio 2. hartiat ja rintaranka 3. kädet. Näin liikkeestä saadaan tehokas ja kiihtyvä.

Harjoite: Teippaa pyyhkeesi toisesta päästä tiivis paketti. Ota toisesta päästä kiinni ja vie taaksevienti huipulle ja pysäytä liike sinne. Löysä pyyhe auttaa sinua hahmottamaan oikean järjestyksen alastuloon. Jos lähdet pelkillä käsillä, ohittaa pyyhkeen teipattu pää nopeasti kädet ja huomaat että suurin vauhti tulee jo ennen osuma-aluetta eikä pyyhkeeseen saa riittävästi vauhtia.

Lähde ylhäältä niin, että paino siirtyy ensin menosuuntaan päin olevalle jalalle, jonka jälkeen lantio lähtee kiertymään kohteen suuntaan, ja perässä seuraavat hartiat, rintaranka ja kädet. Heiluta pyyhettä aluksi rauhallisella rytmillä ja sen jälkeen kovempaa niin, että lopulta tunnet pyyhkeen teipatun pään saavuttaman kovimman vauhdin, kuvitellun osuma-alueen kohdalla ja jälkeen. Tee harjoitetta noin 15 min ja lyö sen jälkeen normaaleja lyöntejä. Huomaat, kuinka pystyt luomaan oikea-aikaisesti kehoa kiertämällä enemmän vauhtia mailanpäähän.

4. Chipin ilmalennon ja pallon vierimismatkat kuntoon

Eri lähipelilyönneissä on tärkeää hahmottaa etukäteen oikea pallon pudotusalue, jotta pallo vierisi reiälle. Joissain tapauksissa vaaditaan pallolle pidempää ilmalentoa ja lyhempää vierimismatkaa, kun taas toisissa tilanteissa pallon on helpompi antaa pallon vieriä pidempi matka reiälle. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että lyö aina niin matala lyönti kuin on mahdollista, kuitenkin niin että pallo putoaa alas viheriöllä. 

Jotta lyöntivalikoimasi olisi monipuolinen tulisi sinun harjoitella chippejä usealla eri mailalla. Itse käytän lähipelissä mailoja välillä 60-asteinen wedge – rauta 6. Suuremmalla nostokulmalla lyödessä palloon tulee korkeampi kaari ja enemmän alakierrettä, jolloin pallo luonnollisesti pysähtyy nopeammin maahan laskeuduttuaan, kun taas pienemmällä nostokulmalla kaari on matalampi ja vierimismatka pidempi.

Harjoite: Aseta pyyhe viheriölle noin kolme metriä reunasta. Chippaa niin, että tavoitteena on saada pallo laskeutumaan pyyhkeen päälle. Aloita suurimman nostokulman wedgellä niin, että tavoitteena on saada viisi lyöntiä laskeutumaan pyyhkeen päälle. Huomioi mille etäisyydelle pallo vierii pyyhkeestä alas tultuaan. Vaihda mailaa aina onnistuneen viiden lyönnin jälkeen. Näin opit hahmottamaan paremmin pallon ilmalennon ja vierimismatkan suhdetta chipatessa eri mailoilla ja lähipelituntumasi paranee ja lyöntivalikoimasi monipuolistuu. 


BMW PEGO GOLF SCHOOLIN PGA Pro Juha-Pekka Peltomäki toimii prona Linna Golfissa ja Keimola Golfissa. Juha-Pekka on opettanut lähes 20 vuoden ammattilaisurallaan monipuolisesti kaikentasoisia pelaajia aloittelijoista ammattilaisiin. BMW Pego Golf School on Suomen laajimman opetuspalvelun tarjoaja.


Teksti: PGA Pro Juha-Pekka Peltomäki, BMW Pego Golf School

Kuvat: BMW Pego Golf School

Katso lisää tietoa BMW Pego Golf Schoolista netistä.

Edellinen
Seuraava

Kommentit

kommenttia

 
Jaa tämä sivuShare on Facebook
Facebook
0